Alpok túra 2009-07.25 – 07.31

Vissza a kezdőlapra

A nyári biciklitúra nekem 14 éven át azt jelentette, hogy tavasszal elkezdek biciklizgetni kis 20-30 km-es távokat általános és középiskolás gyerekekkel, aztán nyáron megyünk egy nyolc-10 napos kört, biciklizünk, játszunk, beszélgetünk, linót metszünk, nagy szervezőmunka, nagy felelősség, nagy élmény. ( Lásd: Magyarország Gyermekszemmel) Aztán ez elmúlt, ahogy abbahagytam a tanítást a sportiskolában, jött pár év szünet, mígnem:

Megszerveztem tehát a Trieszt túrát ( Elmegyünk a határig vonattal, aztán elbicajozunk Triesztbe.), amivel a tengerig tolódott az otthonosság határa. Ezt már csak két dologgal lehetne fokozni:

Elkerekezek az óceánig, vagy Barcelonáig. ( Gaudi – Pécsi Panni).

Feltekerek Európa tetejére.

Utóbbit éreztem fizikailag nehezebbnek, ezért ezt vettem előre, tavaly elkezdtem készülni a vonattal a nyugati határig, innen Grazon át a Grossglocknerre, majd haza a dunai bicikliúton túrára. Túratárs nem akadt, egyedül indultam volna, de nem tudtam rendesen felkészülni, az első hosszabb próbahajtáson a tenyerem nagyon megnyomódott. Túra egy évvel halasztva, mint később kiderült, a lakásfelújítás amúgy is elvitte az erre szánt időt.

Idén megint kezdtem keresgélni a társakat, jelentkezett is két szolnoki bicajos, de végül visszaléptek, közben azonban a miskolci Cobranco ajánlott helyette egy négyhágós Alpok túrát. Sajnos ő autós oda-visszahajtásban gondolkodott, amit én nagyon nem szeretek, ráadásul jelezte, hogy ő minden ennivalót itthonról visz, költségkímélés céljából, amihez „ugye muszáj” csatlakoznom, ettől a csomagom viszont várhatóan húsz kiló fölé hízik, viszont így egy tapasztalt hegyi bicajossal mehetnék az Alpokba, végül mégis csak a túra mellett döntöttem.

A rossz idő miatt halogattuk az indulást, végül elfogyott a türelmünk, és a beígért három esős nap ellenére belevágtunk.

1. Este indultunk Szolnokról, átmentünk egy erős fronton, szél, eső, mint megtudtuk Innsbruck környékét katasztrófa sújtotta területté nyilvánították. Kis szundítás hajnal felé egy pihenőben, délelőtt kilenc körül értünk Vaduz-Schaan városrészébe. Az állomásnál kerestünk az autó számára hat napos ingyen parkolót, egy postás jobbat ajánlott, sőt el is vezetett bennünket az „Industri”-hoz. Valami német gyár óriás parkolójába. Szombat lévén három autó ácsorgott a széleken. Mutatta, hogy álljunk be egy fa alá legbelül, aztán jó bicajozást kívánt. Egy kutyasétáltató hölgy is megerősítette, hogy nyugodtan ott maradhat az autónk hat napra, nem okoz problémát. Kipakoltunk, felszereltünk, elindultunk a Rajna gátján. Az idő csendes, szürkés, néha kis csepergés, aztán felszakadozó felhőzet. Vaduz-Chur (35.8 km) –Thusis ( 25.9 km) fel a hágó felé, Splügen előtt a hegyen egy visszafordító fölött találtunk egy védett, rejtett táborhelyet. ( 90 km) Éjszaka kissé hűvös volt, de jól aludtunk.

2. Reggel elindultunk a Szent Bernát hágóra. Az idő lassan jobbra fordult, végül már napsütésben emelkedtünk. Óvatosan kezdtem, nehogy túlerőltessem a térdemet, meg a combfeszítő izmok tapadási helyét. Végül is nem volt fárasztóbb, mint egy jó tempójú Buda-Szolnok tekerés, de ott néha lazíthat kicsit az ember, amit az emelkedőn nem tehet meg, mert akkor visszagurul. . Érdekes élmény volt az alagutakon áthajtás, meg ahogy fokozatosan feltűntek a hófoltok, ahogy a növényzeti sávok váltották egymást. A nyeregből meg feltűnt néhány háromezeres csúcs, megvolt az első Európa teteje élmény. ( 46 km) /2065m/ Legurulás előtt jól beöltöztünk. Mert lefelé nem fűt az izomkályha, a szél viszont ötvennel süvít. Gurulás Bellinzónán át végig Locarnóig, fürdés a tóban, (nálam inkább csak gyors megmerülés, néhány tempó, lemosdás) majd tovább a Lago di Maggiore partján Kis tévelygés, eltévedés, plusz kilométerek, Verbania után táborhely egy vasúti pálya melletti kis akácerdőben. Itt már rosszabbul aludtunk, a vonatok túl közel jártak. Össz ( valami 160 km)

3.-Reggel irány észak-Domodossola 47. km, majd neki a Simplon hágónak 42 km /2003/, le Brigbe 22 km,majd kissé tovább,  Táborhelyet egy eladó, kissé elvadult gazdaságban találtunk, az út mellett, egy juhhodály alatt. össz:( 110 km ) Éjszaka nagy vihar, eső, majd elvitte a sátrat, szerencsére viszonylag szélvédett helyen voltunk.

4.-Reggel már szakadozott a felhőzet, megint jó időben indultunk.
Újabb mászás, ezúttal a Furkapassra 45 km /2431/, aztán gurulás Andermattba 20. km,itt balkanyar tovább le Altdorfig, majd elkezdtük a mászást a Klausen hágóra, mert nehezen találtunk sátorozóhelyet. Végül egy kis természetgyógyász ház mögött aludtunk egy hegyi folyó partján. össz: 101 km

5.Reggel indulás a Klausen hágóra/1948/, majd le Mollison át,Wattwill felé. Átmegyünk rajta, sehol semmi táborozóhely, nekivágunk a hegynek, itt sincs semmi, sorra megyünk át a falvakon, már arra gondolunk, éjszaka kell átmenjünk a hágón, az egyik falu széli ház garázsából fény szűrődik ki. Egy középkorú nő ügyködik valamit. „Jó estét, elnézést, nem tud egy kempinget, vagy panziót? Mennyibe kerülhet? Ó, az nekünk túl sok, nem tudnánk valahol itt a közelben sátrat állítani?” „Dehogynem, természetesen állítsuk fel itt a ház mögött a gyepen!”

6.Reggel az idő már kissé felhősebb, de most már ki bánja. Tízegynéhány kilométer a Wildhaus hágóig, /1090/, a tetőn is egy városka, majd le Vaduzba/ össz: 52 km. több táborhely nincs,húzunk haza autóval/ szerda este. Érkezés csütörtök reggel.

Összesen mentünk hatszázvalahány kilométert. (Több mint a szövegben jelzettek, mert ezek az előzetesen számított kilométerek.) Fizikailag nem volt túlságosan megerőltető, csak arra kellett ügyelnem, ne kezdjek el túltaposni az emelkedőkön. Ha az embernek van türelme óránként négy kilométerrel mászni a meredeken, akkor kb olyan érzés, mint erős ellenszélben menni az Alföldön.

Költségek: benzinköltség autópályadíjak fele:20 000 ft

Szükséges egyéb költség: 1 kg kenyér ( 600 ft), ajándék csokik sajt vásárlása az utolsó napon ( 4000 ft) A sajt sajnos pálpusztai jellegűnek bizonyult, Cobranconál landolt.

Részben szükséges költség: 1-1 pohár sör fogyasztása, (mert kértem mellé két – két liter csapvizet) 1600 ft

Luxus kiadások: gyümölcsök, csoki, gyümölcsjoghurt.  2000 ft

 

Ami pedig túl van a kilométereken, technikai részleteken, költségeken, azokat a fényképek alá szúrt kis megjegyzések próbálják jelezni.