vissza a föoldalra...
Mi is ez a Metszőkör?

A Szolnoki Metszőkör egyesületet a Széchenyi városrészi közművelődési iroda, illetve a Széchenyi krt-i "Piros  iskola" grafika körének tagjai alapították, hogy megteremthessék a műhelymunka anyagi feltételeit. A körök eddig is folytattak gazdálkodói tevékenységet, ami ekkorra már kinőtte a szakköri kereteket.

Az egyesület feladatai:

Az alapító körök életének főbb eseményei.
A legfontosabbak persze azok a pillanatok, amikor különösen szép képek készülnek, vagy amikor egy-egy nehéz helyzetű gyereknek a kör is segít kilábalni a bajokból. Ezekről azonban nehéz lenne röviden írni, lássuk tehát a címszavakban is felsorolható eseményeket.

1980 MMIK grafika kör. Főleg egy dúcról fejlesztett színes linók készülnek.

1983 Beindul a munka a Széchenyi lakótelep Piros iskolájában. Nagy kiállítás Szegeden az Újszegedi Művelődési Házban. Bemutatjuk a későbbi "Rajzoljunk Együtt" könyv anyagát.

1984 Gyermeknapi játszóház Jánoshidán. Berendezzük első "állandó kiállításunkat"  a Verseghy könyvtár gyermekosztályán, illetve a Városi tanács folyosóján.

1986 Kiállítás és bemutató a Petőfi Csarnok Árkosi Árpád rendezte márc. 15-i Bankettjén.

1987 Ötven nagyobb festmény készül a Hetényi Géza Kórház gyermek - osztályának üvegfalaira. 27 m x 42 cm-es dúcba metsszük a Kalevala teljes illusztrációját. A munkában négy hónapon át mintegy kétszáz gyerek vesz részt.

1988 A Széchenyi krt-i iskolában a rajzórákon elkészülnek Kiss Anna verseit illusztráló, 16 színű metszeteink. A sok száz kis metszet után 130 x 90 cm-es sorozatot metszenek az osztályok. 150 m2 PVC -t vésünk meg. A nagy nyomatok elkészítésére alkalmas nyomógép a Medgyesegyházi Vas és Fémipari szövetkezet, a sok száz méter papír a Szolnoki Papírgyár ajándéka.
Nyári táborunkat a Karcagi Egészségügyi Gyermekotthon fogadja. Nagyméretű képeket festünk a falakra. 42 gyerek vesz részt a munkában. Eddig nem küldtünk gyermekrajz kiállításokra, most a Toruni Nemzetközi Gyermekrajz Biennáléval kivételt teszünk. Elnyerünk két különdíjat és egy korosztályos díjat.

1989 Megjelenik Rajzoljunk Együtt c. könyvünk, egy alternatív iskolai vizuálpedagógiai program címszavas bemutatása, a Verseghy könyvtár kiadásában. 13-an vágunk neki kerékpárokkal Szolnok megyének, képeslap nagyságú linódúcokat metsszük valamennyi településről. A túrán Bulkai Júlia vezetésével a Kisújszállási Metszőkör is képviselteti magát A túra után elhatározzuk, elindítjuk a Magyarország Gyermekszemmel akciót.

1990 Dolgozni kezdünk a teljes iskolai pedagógiai programot bemutató Vizuálpedagógiai Kapcsoskönyvön. Nyáron három nagycsoportban, negyvenketten vágunk neki Csongrád megyének. A túra után megjelennek az első képeslapok. Egyúttal az első nagyobb balsiker. Az egyik nagycsoport meghívott tanárvezetői és a csoport között olyan feszültség támad, hogy a tanárok hazautaznak, a túrát a középiskolások vezetik tovább.

1991 A bernecei nyári táborban a Molnár ikrek illusztrálják a Mesterszállási Betlehemes c. könyvet. Az előző év tapasztalatai alapján ismét egy nagycsoportban vágunk neki Békés megyének. Vállalatok segítségével felszerelkezünk a Kapcsoskönyv anyagának összeállításához szükséges irodatechnikával. / Számítógép, feldolgozó, szövegszerkesztő programok, lézernyomtató, video technika stb. nélkül lehetetlen lenne kiadás alá rendezni a kb 8000 képet és kb 1000 szövegoldalt tartalmazó anyagot./

1992 Megalakul a Verőcei Metszőkör, illetve a Kassai úti iskola metszőköre. Nyári túránk Heves megyét dolgozza fel. Játszóház Diósdon.

1993 Nógrád megyei túránkon részt vesz a Székelyudvarhelyi Tanítóképzőről Bálint Ildikó és Fokt Emőke, illetve Budapestről Koczka István, aki megalakítja a Ferencvárosi Metszőkört. Iskolaavató játszóház a verőcei, ferencvárosi és diósdi csoporttal közösen. A kör vezetőjét a Műv. miniszter Apáczai Csere János díjjal jutalmazza. Ez a kör munkájának első hivatalos elismerése. Berendezzük üzemszerűen működtethető magasnyomó műhelyünket. Küldünk néhány képeslapot Esterházy Péternek, aki azután is ezeken küldözgeti irodalmi üzeneteit. Az Új Pedagógiai Szemle egy éven át közli metszeteinket.

1994 Tovább folyik a Kapcsoskönyv szerkesztése. A nyári képeslapmetsző túrát Bács - Kiskun megyébe négy nagycsoportban indítjuk. PVC-t a Pannonplast, festéket a Budacolor vállalat biztosít a túrákhoz. Bálint Ildikóék megszervezik az első külhoni túrát, Székelyudvarhely környékén. A Magyar Grafika vállalat és a Verseghy nyomda jóvoltából berendezzük kéziszedő műhelyünket.

1995 Megjelenik tízegynéhány település lapja. Jó kis előtúra Tápiógyörgye környékén. Három nagycsoportban járjuk be Hajdú-Bihar megyét. Az eddigi legteljesebb anyag készül, alig néhány települést kell utólag megmetszenünk. A Repülőműszaki Főiskola nekünk ajándékozza használatból kivont Liberty tégelysajtóját.

1996 A BÉTA-Roll vállalat felújítja a tégelysajtó gumihengereit. Megnyomjuk az első sorozatokat a tégelysajtón. Nagy élmény a gyorsan szaporodó (600 db óránként) nyomatcsomó. Kapunk pénzt a számítógéprendszer modernizálására, elkezdhetjük fiókban lévő könyveink szerkesztését. Végre kijön a nyomdából a "Metsszünk együtt linót"!  kötet. Két nagycsoport metszi meg Pest megyét.

1997 Beindítjuk a Vizuálpedagógiai Fejlesztő Programot, a megyei önkormányzat támogatásával számítógéprendszerünk utolsó hiányzó alapelemét, a CD írót is beszerezzük. Tolna megye megmetszése három nagycsoporttal.

1998 Megjelenik a Vizuálpedagógiai kapcsoskönyv CD első változata. A Helikon kiadó kiadásában megjelenik egy vizuálpedagógiai feladatgyűjteményünk. Nyáron Fejér megyét metsszük meg három nagycsoporttal.

1999 Több száz képet rakunk ki Szolnoki közintézmények falaira. Nyáron három nagycsoporttal metsszük meg Szabolcs- Szatmár megyét.

2000 Az AKG kiadó kiadásában megjelenik a metszeteinkkel illusztrált Kalevala kötet. Nyáron Megmetsszük Borsod - Abaúj - Zemplén megye egy részét. Hatvan településen tartunk játszóházat.

2001 A Kalevala könyv a könyvszemlén illusztrációs különdíjat nyer. Nyáron megpróbáljuk befejezni Borsod - Abaúj - Zemplén megyét, de kevesen vagyunk, a szükséges nyolc helyett csak három nagycsoportot tudunk indítani, a megye félbemarad.
A Művészetek völgyében minden nap tartunk egy sportjáték (Méta, krikett, base-ball) foglalkozást, linómetsző műhelyünk pedig egész nap működik. Elfogy linómetsző könyvünk utolsó példánya is.

2002 A Vizuálpedagógiai Kapcsoskönyv CD-t több mint ötven iskolában használják. Készülünk Komárom megye megmetszésére.

A Metszőkör állandó kiállításai

Szolnok: Verseghy könyvtár, Polgármesteri hivatal, Hetényi kórház, Széchenyi városrészi rendelőintézet, Megyei Rendőrkapitányság. Karcagi Egészségügyi Gyermekotthon, Nyíregyházi SZÜV székház, Erzsébet kórház, és más iskolák, közintézmények.

A kör bemutatókat, játszóházakat tartott:
MMIK Szolnok, Verseghy könyvtár, Klub 200, Békéscsabai könyvtár, Jánoshida, Monor, Bernece, Szeged, Verőce, Érd iskolái, művelődési házai, Tanárok a Békéért kongresszus, II. Európai Tehetség kongresszus, és a Magyarország Gyermekszemmel akció során felkeresett iskolákban.

Metszeteink megjelentek a Kincskeresőben, Új pedagógiai szemlében, egyéb lapokban, kiadványokban. A kört bemutatta már többek közt az Élet és Irodalom, Magyar Napló, Köznevelés, Új tükör, Nők Lapja, Képes Hét, Heti Válasz, Jászkunság, Szolnok Megyei Néplap, Jászkun Krónika és más megyei lapok. A Magyar rádió és Magyar televízió rendszeresen hírt ad vállalkozásainkról.

Szilánkok a Metszőkör életéből

Délután kettőtől fél kilencig zene szól a rajzteremben, sorra jönnek a gyerekek, kiveszik a polcaikról a munkáikat, dolgoznak, aki elkészült valamivel nyomtat, mások festenek, vagy modellt rajzolnak.. Néhányan illusztrálnak, Pilinszky, Kassák, Hobó, Petri György, Pataki Attila békésen megfér egy asztalon. Van, aki tanulmány másolatot csinál Escher vagy Dűrer után. Mások az órai munkájukat folytatják, vagy fordítják le a grafika nyelvére.

Aztán vannak látványosabb pillanatok is. Telerakunk egy autót festékekkel, megjelenünk egy nagy fal előtt vagy kétszázan, kipakolunk, keverünk, hígítunk, vázolunk, aláfestünk, gazdagítunk, vagy teljesen spontán módon, csak reagálunk a falra, egymásra, aztán ebéd előtt megnézzük, mire végeztük. Leveleket küldünk szét egy megye iskoláinak, polgármestereinek. Ekkor és ekkor érkezne három gyerek, képeslapokat metszeni a faluról. Ha a helybelieknek lenne kedve előre kitanulni a linómetsző szakmát, küldünk hozzá segédanyagot, a helyszínen pedig vagy együtt metszenénk, vagy játszóházat tartanánk az érdeklődőknek. Cserébe csak egy-egy ebédet kérünk, vagy ha szálláshely a település, egy tornatermet, ahol leteríthetjük a hálózsákokat. Megjönnek a válaszok, beosztjuk a településeket, jön némi fizikai felkészülés, aztán felpakolunk,...  és este már 130 km-rel arrébb terítjük meg az asztalt a vacsorához. Jönnek a találkozások a helybeliekkel, képek készülnek, címek cserélnek gazdát. Néhány napra új arcok tűnnek fel az asztalnál.
Új dalokat tanulunk, ( Sziámi, Edda, Kispál és a többiek szépen megfér egymással meg a népdalokkal.) ők meg métázni, base-ballozni tanulnak, viszik tovább a kerékpárfogót, a helyzetjátékokat. Beszélgetésekre emlékszünk. Kurtágékkal, a Nanda tanya lakóival, Várszegi doktor úrral, aki a rendelés után képeket fest. Aztán este lesz, és ha nap közben annak volt ideje, hogy egymásra figyeljünk, este, lámpaoltás után másnak jön el az ideje. Megágyazunk, és lefekszünk egymás közelében. Jó éjt kívánunk, leoltjuk a lámpát, aztán már csak egy zseblámpa világít. Valaki felolvas a Bibliából, Esterházytól, Mészöly Miklóstól, Tamási Árontól, vagy Lem Kiberiádájából. Aki többre is kíváncsi, járjon utána!

Részletek a kör emlékkönyvéből
... a felszabaduló érzelmek, a munka természetes fegyelme, a szabad teret nyert cselekvésvágy rendezi a sorokat és sodorja magával a jó és rossz tanulókat, az állami gondozottakat és a rendezett családi körülmények között élőket egyaránt.......... tisztelhetem és szerethetem ezeket a fiúkat és lányokat a munkájuk révén.

Takács Géza
... nekem az tetszik nagyon ebben a körben, hogy a gyerekek olyan harmonikus kapcsolatban vannak egymással.

Egy szülő
Az ördög lángnyelve felfal, de a szépség fennakad a torkán. Vegyétek körül magatokat a rajzolás, festés szépségeivel!

Schéner Mihály
Hogy mi a művészet, azt nehéz megmondani. Én legalább is nem tudom. De nem is érdekel. Mit érdekel engem… Maga… Nem csodára kell várni, elegendő a valóságra, a valódiságra. Ha ránézünk erre a munkára, nem azon fogunk studírozni, hogy mennyire jó, mennyire kép, az, kép, mennyire ügyesek a szerzők vagy sem, hanem arra, és ez az igazi művészi hatás, hogy ezen tárgy kapcsán hány és hány ember került valóságos helyzetbe;nem klisébe, nem automatizmusba, nem abba, ahogy illik, ahogy előírják, ahogy praktikus, ahogy megéri, ahogy buli, ahogy hatékony - hanem ahogy van.
Ha ránézünk erre a képre, arra kell gondolnunk, hogy valakik valóságosan voltak, léteztek, azt csinálták hosszabb-rövidebb ideig, amit kell. És ezért kicsit irigykedve és tisztelettel gondolunk rájuk.

Ezért jó itt állni. A nagy szolnoki álldogálás. Köszönöm a figyelmüket.

Esterházy Péter (a Kalevala metszetről) Kedves Gyerekek!
A szívverésem majd elállt, amikor megláttam, mit hozott a postás. Elég sok karácsonyt megértem már, de ilyen szép karácsonyi ajándékot még nem kaptam. Azon leszek, hogy viszonozzam a szépet széppel. Addig is minden tiszteletem a szakköré!

Kiss Anna
Mi pedig hadd köszönjük meg itt Szabados Árpád, Szemadám György, Makoldi Sándor, Földi Péter, Lantos Ferenc, Koltai Magdolna, Kőnig Frigyes, Dombiné Szántó Melánia, Vörös Lívia, Sinkó István, Eszteri Zsolt, Jószai Zsolt, Bokros László, Bokros Péter Sárkány Sándor és még sok más rajztanár, képzőművész munkáját, amely nagy segítséget nyújtott programunk kialakításában.

Foglalkozásaink időpontja évente és csoportonként változik, de péntek délután 18. 00 - 20. 00-ig mindig nyitva áll műhelyünk az új jelentkezők, vagy a körrel megismerkedni szándékozó pedagógusok részére.

vissza a föoldalra...