Vissza a főoldalra

Vissza a tartalomjegyzékhez

Mi van ezen a lemezen?

A Vizuálpedagógiai Kapcsoskönyv szerkesztés alatt álló anyaga.

Hogy miért nem egy kész, megszerkesztett anyag, arról kissé bővebben: KEPESKAP\BEVEZET\Eloszo98.doc - beindulhatott a szerkesztő munka ( Ezek a kék betűkkel szedett szövegek úgynevezett hipertextek, (kereszthivatkozások), rájuk kattintva a Word megnyitja a hivatkozott fájlt. Windows XP alatt a ctrl billentyűt is le kell nyomni.) És innentől kezdve folyamatosan elnézést kell kérjek a felhasználótól, aki nem szoftvermérnöki képzésre jelentkezett, hanem olvasónak. Mivel igazából még csak az adatbázis kiépítése folyik, kénytelen vagyok a létező szerkesztő programokat használni, ezek pedig igényelnek némi technikai jártasságot. A Win 98 rögtön be is zárja az ablakot, amiről átugrottunk a következőre, így minden fájl elején ott a : vissza a kiindulópontra hipertext. Az XP nyitva hagyja, innen tehát egy - böngészgetés alkalmával - a megnyitott fájl bezárásával célszerű visszalépni, másképp nem fogunk férni a rengeteg fájlnévtől.

Mivel a Kapcsoskönyv a mindennapi használat számára készült, ezért a legáltalánosabban használt Word kiadványszerkesztő segítségével készítettem. Ez néhány technikai problémát okozhat, lásd hátrébb.

Mivel a fájlok a képeket kapcsolva tartalmazzák, csak akkor tűnnek fel a képernyőn, ha a CD meghajtót átnevezzük "K" meghajtóvá. ( Lásd a lap alján.)

A kiadványt a Vizuálpedagógiai kapcsoskönyv fődokumentum, illetve kisebb memóriájú gépekre való tekintettel a  fődokumentum 1-9.doc nevű fődokumentum fájlok ( mesterirat) tartalmazzák. A gyakorlatban a kézikönyv leginkább a tartalomjegyzék segítségével KEPESKAP\Tartalomjegyzék.doc használható. Ha el szeretnénk olvasni egy óraleírást, akkor addig keressünk felfelé a tartalomjegyzékben,. míg meg nem találjuk a legközelebbi kereszthivatkozást. Ez tartalmazza azt a fájlnevet és elérési útvonalat, ahol a keresett óraleírás, vagy egyéb anyag található. A kereszthivatkozásra kattintva megnyílik a keresett fájl, már csak oda kell lapozni a megfelelő oldalhoz. ( Vagy a szerkesztés menüsor keresés parancsát hívhatjuk segítségül. Lásd:KEPESKAP\EGYEB\HELP2.doc - Keresgélés a Kapcsoskönyvben)

Ha vissza akarunk térni a tartalomjegyzékhez, felmegyünk a fájl elejére, ott találunk egy vissza a tartalomjegyzékhez bejegyzést.  Néhol más helyekre is visszaléphetünk.

Egyes fejezetek fődokumentum alá vannak szerkesztve ( pl: Vázlatok az iskoláról). Ha ezekben a fejezetekben keresünk egy kifejezést, meg kell nyissuk a fődokumentumot. Ez win 98 alatt egyszerű volt, fődokumentum nézet, aldokumentumok feltárása szimbólum.

Win 200 alatt kissé másképp megy: A Nézet menüben kattintsunk a Vázlat parancsra. Kattintsunk a Tagolás eszköztár Aldokumentumok feltárása vagy Aldokumentumok becsukása gombjára.

Ha azt sem tudjuk, melyik fődokumentumban keressünk, akkor nincs mit tenni, ki kell jelölni a Windows intéző keresője számára a KEPESKAP könyvtárat, be kell írni a keresett kifejezést a megfelelő helyre, és fohászkodni, hogy ne dobjon ki kétszáz fájlt.

 

A kézikönyvben jelenleg mintegy 2500 A/4-es formátumú oldalon, 3000 kép  (jórészt tanulói munka, kisebb részben  tanári szemléltető rajzok, szemléltető alkotások ) található.  A még megírás vagy szerkesztés alatt álló fejezeteket a címek után kitett "félkész", illetve "megkezdett" megjegyzések jelzik. Az itt-ott felbukkanó "eddigkész" bejegyzés azt jelzi, hol tart épp az adott fejezet szerkesztése. (A tartalomjegyzék néhány oldallal tévedhet.)

Az anyagon még naponta dolgozom, és persze nem generálok minden nap új tartalomjegyzéket, az  oldalszámok néhány oldallal elcsúszhatnak, a kereszthivatkozások persze a helyes oldalra visznek!

Néhány könyvtár, fájl pedig még a tartalomjegyzékben sem szerepel, annyira szerkesztetlen az anyaga ( p. beszerzések, a Metszőkör működtetése), ezen „rejtett” anyagokat a közeljövőben szeretném beilleszteni. Néhol kis zavar lehet a kereszthivatkozásokban, pl. nem hoznak vissza pontosan a tartalomjegyzék elhagyott szakaszához.

A CD-n van továbbá jónéhány fájl, amit még nem szerkesztettem be a kézikönyvbe – tanmenetek, akciótervek, stb, ezeket a könyvtárak átnézegetésekor lehet megnyitni.

Technikai tanácsok

Az anyagot - a könnyebb felhasználhatóság, meg persze a szerkesztésre fordítható időm szűkössége, anyagi eszközeim végessége miatt - a legelterjedtebb szövegszerkesztővel a Word 7.0 változatával szerkesztettem, ez egyetlen apró technikai problémát okoz.

Mivel a fájlok a képeket kapcsolva tartalmazzák, csak akkor tűnnek fel a képernyőn, ha a CD meghajtót átnevezzük "K" meghajtóvá.

A CD olvasó átnevezése "K" meghajtóvá:

Sajátgép/Vezérlőpult/Rendszer/Eszközkezelő

CDROM ikonra kettőt kattintva az alatta megjelenő CDROM tipusra szintén kettőt kattintva,  a Beállítások fület kell választani és a Kezdő lemezmeghajtó-betűjelet írjuk át K-ra.

Kétszer OK, majd a gépet újraindítva már működik, a törzs és kiegészítő feladatgyűjtemény a képekkel együtt jelenik meg, mivel ezek a fejezetek a szövegek képeit mindig az adott könyvtárakban tartalmazzák.

 

Windows 2000 illetve XP alatt kissé más a helyzet:

1. Adminisztrátorként kell bejelentkezni (vagy adminisztrátori joggal rendelkező felhasználóként)

2. My computer [=Sajátgép] / Control Panel [=Vezérlőpult] / Adminstrative Tools [Felügyeleti eszközök] / Computer Management [számítógép kezelés] Itt bal klikk a/ Disk Management [Lemezkezelés menüpontra, mire feljön

 

3. Jobb klikk a CDRom ikonjára

 

 

 

 

, majd a felbukkanó menüből válasszuk a "Change Drive Letter And Path..." meghajtó betűjel és elérési út módosítása menüpontot

 

 

4. A megjelenő dialógus ablakban "Remove" [=?] + "Yes" Módosítás amikor feljön a megerősítési kérelem

 

6. A megjelenő dialógus ablakban "Add..." A következő betűjel hozzárendelése, ahol kiválaszthatjuk a kívánt betűt.

A kiadványt 128 MB RAMmal ( + 500 MB virtuális memória, 16 mb video RAM) rendelkező gépen szerkesztettem, elképzelhető, hogy kisebb memóriájú gépen nem lehet megnyitni valamelyik fődokumentumot, vagy egy-egy nagyobb kép nem vagy csak igen lassan jelenik meg a képernyőn. . Ekkor sajnos egyenként kell belenézni az aldokumentum fájlokba. A tartalomjegyzékben feltüntettük az egyes fájlok nevét, elérési útvonalát. (Ha zavarnak a lassan feltűnő képek, célszerű az eszközök menüben a megjelenítés beállításban kijelölni a kép helye négyzetet, ekkor olvashatjuk a szöveget, de a képek nem tűnnek fel. Ha valahol szükségünk van a képre, vegyük ki a kép helye négyzetből a jelölést..) Az oldalszámok néhánnyal eltolódhatnak, a fődokumentumok, a tartalomjegyzékek generálásának következményeképpen.

Ha valaki saját igényei szerint szeretné átszerkeszteni az anyagot, célszerű rámásolni a CD lemezt a saját Winchesterére. Előtte készítsünk egy K nevű “subs-ot” azaz helyettesítő könyvtárat.

K subst készítése:

Hívjuk be az autoexec.bat filét ( A Wordben csak autoexec filenév látszik. ) Kezdjünk a végén egy új sort, és írjuk be:

 

SUBST K: C:\

 

Vigyázzunk, üssünk szóközöket a megfelelő helyekre. A beállítás a gép újraindítása után lép életbe. Most már van egy K jelű meghajtónk Ebbe másoljuk át a lemezeket, a könyvtárszerkezettel együtt.

 

Elképzelhető, hogy még valamit tennünk kell:

A config.sys fájlban ellenőrizzük, hogy a LASTDRIVE = xx alakú sorban xx helyén legalább L, vagy annál az abc-ben hátrébb levő betű álljon. De erről nem árt egy szakembert megkérdezni.

 

XP alatt ez is másképp megy.

 

Itt az autoexec.nt fájlba írjuk be a SUBST K: C:\ , és, hogy ne kelljen állandóan beírni a Start Menü \ Run (futtat?) segítségével, ezért hozzáadhatunk egy bat fájt az automatikusan elinduló programokhoz.

 

Egy ilyen fájlt feltettem a Kepeskap könyvtárba. ( Subst.bat) Ezt kell bemásolni a c:\documents and settings\ ide a felhasználó neve jön \start menu\programs\indítópult

 

Ha kézzel kell beállítani:

  

A taszk bár egy üres részére kell jobbklikkelni (ami általában a képernyő legalján van, a start menü gombjával egy vonalban), de jó úgy is ha az órára klikkelsz - és ott a properties... (tulajdonságok...?) menü. Aztán Start menü fül \ customize (?) \ Advanced (haladó?, egyéb?, speciális?).

 

Erre feljön az explorer az aktuális felhasználó start menü könyvtárára állva. Nyissuk meg a "programs" könyvtárat (magyarul?), azon belül a "start up"-ot (?), és menüből: File \ New (új) \ Text document (szöveges dokumentum?) -> mondjuk ksubst.bat néven hozzuk létre az új fájlt (fontos hogy .bat kiterjesztésű legyen, nem .txt), a mentésnél a windows megkérdezi, biztos ezzel a módosított kiterjesztéssel akarjuk-e létrehozni - igen, biztos. Utána a létre jött fájlra jobbklikk, Edit (szerkeszt). Írjuk bele hogy "subst k: c:\" . Mentsük el, és ha újraindítjuk a gépet, jó lesz.

 

Bonyodalom lehet, ha a Windows Explorer nem jeleníti meg a kiterjesztéseket, és ezért át sem tudjuk írni a létrehozandó fájl kiterjesztését. Tehát meg kell győződni róla, hogy a kiterjesztéseket mutatja a Windows (és ha nem, akkor át kell állítani, majd a művelet után vissza - illetve maradhat is éppen az új beállítás).

 

My Computer (Sajátgép) \ Tools (Eszközök?) \ Folder Options (mappa opciók?) \ View (nézet) \ Hide file extensions for known file types (kb: Rejtse el a kiterjesztést az ismert fájt típusoknál) - ne legyen kiválasztva!

 

 

 

A fájlokat a CD-ről a Windows írásvédett ( "csak olvasható") fájlokként fogja átmásolni. Ezt az írásvédelmet meg kell szüntetnünk, hisz így csak olvasni tudnánk a fájlokat. Egy-egy fájl írásvédelmét a Windows intézővel is megszüntethetjük, de ha van például Windows Commanderünk, ezzel az egész könyvtárat felszabadíthatjuk. Behívjuk a Commandert, kijelöljük a könyvtárat, majd a fájl menüben rákattintunk az attribútumváltás  menüpontra. A feltűnő ablakban kijelöljük az "alkönyvtárakban is", kis négyzetét, majd levesszük a "csak olvasható" kijelölést. Előfordulhat, hogy a gép csak az újraindítás után érzékeli az attribútumváltást.

Ha nincs ennyi hely a Winchesteren, akkor csak a szöveges fájlokat másoljuk át a C meghajtóra a CD olvasót nevezzük át K meghajtóvá ( Így K substot persze nem tudunk csinálni, de nem is lesz rá szükség), és mindig tegyük be a CD-t a cd meghajtóba. Az átdolgozott fájlokhoz használt saját képeket pedig a C meghajtóra tegyük, saját könyvtárba, innen csatoljuk az anyaghoz. 

Technikai problémák

Természetesen jobb lenne, ha a kézikönyv egy könnyen kezelhető multimédiás felület alatt futna, de ennek kifejlesztése, a változó hardveres, szoftveres környezethez való folyamatos konvertálása messze meghaladja anyagi lehetőségeimet. Egyetlen járható útként az kínálkozott, hogy mindig az épp legelérhetőbb kiadványszerkesztőt használjam.

A Kapcsoskönyvet 1980-ban valami egyszerű programmal kezdtem szerkeszteni, ez még nem ismerte az ékezetes betűket. Aztán áttértem a Ventura Publisherre, innen konvertáltam később 3.0-s Windows alatt futó Word-be, majd innen a Win95 alatt futó 6.0 -ás Wordbe, majd a Win 98 alatt futó Word97-be, végül jött az XP alatt futó Word 2002.

A Win 95 alá konvertálás során a keretek kezelésével gondok voltak, folyton leszakadtak a helyükről eredetileg szekennelt méretűekre nőttek. Ez a Win 98 alatt futó 7.-ás Wordben jórészt megszűnt (néhány fájl azért még tartja régi szokását, sőt az XP-re való átálláskor is előfordult), itt egy másik probléma jelentkezett.

Amikor a  Win 95 alatt szerkesztett fájlokat behívtam a Win 98 alá, majd menteni próbáltam, a Word 97 beépítette a képeket a fájlokba, ezzel nagyon megnőtt a méretük, ami sok gondot okozott. ( Érdekes módon a 3.1-es Windows alatt szerkesztett fájlok soha nem szálltak el. Ezeket nagyon egyszerűen tudtam átkonvertálni. Mindent kijelöl parancs után csatolások frissítése parancsot adtam, ez után már nem mentette a fájlba a képeket. Más fájloknál képenként kellett frissíteni a csatolásokat, másként a képek szkennelt méretükre nőttek, és persze összekuszálódtak az oldalképek. A sérült fájlokat pedig először HTML formátumban mentettem, innen vissza Word alá, majd újraszerkesztettem az oldalakat, persze a képaláírások elszálltak, ezeket újra kellett írni.

Mindezek az átszerkesztgetések persze a szokásos időhiányban történtek, és egészen kisipari módszerekkel, ami elég kusza könyvtárszerkezetet eredményezett. ( Egyelőre sajnos nem ismerek olyan módszert, amivel a csatolt képeket tartalmazó fájlokat könnyedén áttehetném egy másik könyvtárba.

A képeket helyhiány miatt általában 1/2 -1/3 méretben szkenneltem be, 70- 100 dpi felbontásban. A színes képek kis része korrigálatlan. Végül vannak olyan fejezetek, amiket még el sem kezdtem megírni, pl. a tábori fotózások tapasztalatai, de a képanyag már ott van a megfelelő könyvtárakban. Ezeket képnézegető programokkal lehet áttekinteni.

 

Még egy probléma, ami a mai, sok GB-os winchesterek korában talán már kultúrtörténeti emlék:

Ha saját óravázlatokat szeretne készíteni, és ehhez használni szeretné a cd bizonyos képeit, de  Winchesterén nincs annyi hely, hogy ráférjen a teljes képanyag, kénytelen lesz kilistáztatni az Ön által szerkesztett képanyag csatolásait, majd ezeket a képfájlokat átmásolni a megfelelő könyvtárakból a Winchesterre. Ehhez először hívja be a szerkesztés menüből a csatolások menüpontot. A képernyőn feltűnik a csatolások listája. Az Alt, Print Screen billentyűkombinációval a képernyőn látható képet a vágólapra másoljuk. Nyissunk meg egy új fájlt, ezen hozzunk létre egy keretet, vagy egy szövegdobozt, majd a beillesztés paranccsal vágjuk be a fájl listát. Lépjünk vissza az eredeti fájlba, hívjuk be a csatolás listát, ugrassuk eggyel tovább, tegyük a vágólapra. A műveletet addig folytatjuk, míg meg nem lesz a teljes csatolási listánk. Ezt célszerű lesz kinyomtatni. A csatolási lista ugyanis nem tünteti fel a fájlok teljes elérési útvonalát. Célszerű tehát újra behívni a csatolási listát, végigmenni rajta, ekkor alul mindig feltűnik az adott fájl elérési útvonala, ha valamelyik más könyvtárban található, ezt jelöljük a kinyomtatott listánkon.

Zárjuk be a fájlokat, lépjünk át a Windows intézőbe ( fájlkezelőbe). Lépjünk be a megfelelő könyvtárba, jelöljük ki a fájllistán található fájlokat. Közben tartsuk lenyomva a Ctrl billentyűt, így nem jelölődnek ki a felesleges fájlok. Mivel a listán a fájlok a dokumentumba történő csatolás sorrendjében vannak feltüntetve, nem lesz túl könnyű munka.

A lemezen lévő anyag munkakópia (2002. 08. 02.)

·       Az elméleti bevezető fejezetek vázlatosak, jórészt képi mellékletek nélkül.

·       Az 1-5.-es osztályok feladatai vázlatosak.

Az 5-8.-os anyag, néhány kiegészítő óra kivételével részletesen kidolgozott, ( A technikai tanulmányok közül  csak a ceruza, illetve a linó  feladat tekinthető kidolgozottnak, itt még vannak ilyen részletek:

Új, technikai eszközök.

Új játékos eszközök.

Meleg lapra rajzolás puha zsírkrétával. „Oszt ennyi!” – ahogy mondani szokás.)

 

·        ) az órákon használt  diasorozatok viszonylag teljesek, de néhol hiányzik a szemléltető képek szöveges kommentárja, illetve néhány kép még nincs beszerkesztve. (Véletlen képek, tematikus mintázás, stb.) És persze még meg kell kérjem az alkotók engedélyét az ingyenes közléshez.

·       Az óra eredményét szemléltető részek szöveges értékelései csak néhány óra után készültek el.

·       Az órák céljának meghatározása igen hiányos, jórészt csak a munkaformára utal. (Látvány utáni tanulmány, kreatív fejlesztés, stb.) A terminológia helyenként  még kissé következetlen.

·       A képanyag korrekciója a gyors munka következtében helyenként újradolgozásra szorul.

·       Helyesírási korrektúrára még nem jutott idő.

·       A tanári szemléltető rajzok néhány cm-es méretben, a gépeléstől elmerevült csuklóval készült, gyors vázlatok, újra kell majd rajzolni őket. A fotók többsége lejárt szavatosságú filmekről, hasonló papírokra készült tanulói kidolgozású nagyítás.

·       Néhány hivatkozásnál kérdőjel található, ez azt jelenti, hogy amire hivatkozom, még nincs beszerkesztve, vagy nincs meg a pontos helye, nem találtam a kép szerzőjét, címét.)

·       Végül rettenetesen hiányzik a 10 video kazettára rögzített mozgó szemléltető anyag néhány feladat átláthatóságához, ez azonban csak a DVD technika tömeges elterjedésével lesz igazán kezelhető. Egyelőre csak rövid részleteket tettem fel, azok is alig néhány helyre vannak beszerkesztve. Már bedigitalizáltuk a kazettákat, remélem néhány hónapon belül meg tudok szerkeszteni egy olyan DVD-t, amely hatékonyan támogathatja a feladatokat.

·       Bizonyos anyagok még egyáltalán nem kerültek beszerkesztésre, pl. a tábori fotózások tapasztalatit bemutató fejezet, de a képek már ott vannak a megfelelő könyvtárakban, képnézegető programmal át lehet tekinteni. ( Muveszisk könyvtár megfelelő alkönyvtárai, a művésziskolai lemezen.)

 

Mindezzel együtt a Kapcsoskönyv jelenlegi állapotában már alkalmas a helyi tanterv és tanmenet készítő munka illetve egy helyi fejlesztési program támogatására, az órák tervezésére, vezetésére. Hogy milyen lenne a kész kiadvány, azt az előszóban mutatom be. KEPESKAP\BEVEZET\Eloszo98.docA könyv olvasását legcélszerűbb a tartalomjegyzék fájl átfutásával kezdeni.KEPESKAP\Tartalomjegyzék.doc

Amennyiben a tartalomjegyzék átfutása, néhány fejezet megnyitása után úgy gondolja, iskolájával beszerezteti a programot, az iskolavezetők meggyőzéséhez talán segítséget nyújthat a "Mások véleménye a programról" fejezet.KEPESKAP\BEVEZET\velemenyek.doc, illetve a programot eddig megvásárolt intézmények listája:KEPESKAP\EGYEB\Gazdalkodas98.doc - fejlesztő

Rövid tartalomjegyzék

Előszó                                                                                                                                                                               2

A szerző rövid pályaképe                                                                                                                                              4

A könyv használata, szerkezete                                                                                                                                 10

Pedagógiai, didaktikai alapvetés                                                                                                                                  10

A vizuálpedagógus szerepei                                                                                                                                      13

A tananyag tervezése, a tanterv, a tanmenet                                                                                                           16

Didaktikai alapvetés                                                                                                                                                     23

A gyermekrajz                                                                                                                                                               46

Az óvoda                                                                                                                                                                       86

A tantárgy története                                                                                                                                                    93

A  hazai vizuálpedagógia fontos műhelyei                                                                                                            105

A  gyerekek viszonya a  rajzórákhoz                                                                                                                       114

Tanulói utak a Széchenyi Krt-i Általános Iskolában.

A leggyengébb tanulók iskolai pályafutása képekben.                                                                                       135

A legjobb- munkákból összeállított tanmentek képei                                                                                           143

Gyenge képek sorozata

Tanmenetek ( egyéb tanmenetek hátrébb)                                                                                                               174

Tanmenet az általános iskola 1 - 4. o részére.                                                                                                         174

Egy lehetséges felsős tanmenet változat. 5-8. O.

Törzsfeladatok 5-8. o.                                                                                                                                                           6

Kiegészítő feladatok 5-8. o                                                                                                                                          580

Tanmenetbe be nem sorolt feladatok                                                                                                                      748

Félretett feladatok ( Még dolgozni kell rajtuk)                                                                                                       797

Játék gyűjtemény                                                                                                                                                         802

A művészettörténet tanítása                                                                                                                                       822

Kortárs magyar képzőművészet

Kortárs külföldi képzőművészet

A fotó                                                                                                                                                                               840

Fotóórák (elkezdett)                                                                                                                                                   844

Fototörténet                                                                                                                                                                846

Felvételtechnikai és laborálási útmutató                                                                                                                847

Az illusztráció                                                                                                                                                                       

Illusztrációs óra                                                                                                                                                               

Illusztrálásra ajánlott versek                                                                                                                                          

A képzőművészeti tábor                                                                                                                                                     

A szakkör                                                                                                                                                                            

Közös feladatok , projektek.

Szolnok története                                                                                                                                                            

A technikák

A linómetszés                                                                                                                                                             936

Kézműves műhely munkaterve

Kézműves program                                                                                                                                                  1032

A szakterem                                                                                                                                                                1044

Adminisztráció                                                                                                                                                          1063

Tanulói felszerelés                                                                                                                                                   1066

Eszközkészítés                                                                                                                                                          1078

Szemléltető anyagok                                                                                                                                                  1111

Dia sorozatok                                                                                                                                                            1116

Gazdasági vállalkozások                                                                                                                                           1156

A módszer bevezetésének költségei                                                                                                                     1157

Hasznos címek                                                                                                                                                          1162

A Vizuálpedagógiai Kapcsoskönyv programba bekapcsolódott iskolák                                                        1164

Egyéb fejezetek

Az iskolai arculat

Szöveggyűjtemény                                                                                                                                                             1

Prózai szövegek doc                                                                                                                                                1170

Feladatokhoz kapcsolódó versek                                                                                                                          1199

Szórakoztató irodalom. Órai felolvasásra                                                                                                              1279

Mesék                                                                                                                                                                        1332

Etikai illetve emberismeret tartalmú szövegek                                                                                                      1350

Egyéb tudományok                                                                                                                                                  1366

Pedagógiai szöveggyűjtemény                                                                                                                              1388

Esztétikai szöveggyűjtemény                                                                                                                                 1443

Vizuálpedagógiai szöveggyűjtemény                                                                                                                   1472

Szávai István: A minőségbiztosításról

Egyéb pedagógia

Egyéb tanmenetek                                                                                                                                                             1

Középiskolás tanmenet terv

Művészeti iskolai tanmenet terv 1998-99.

Kerettanterv közeli Tanmenet az általános iskola 1 - 4. o részére.                                                                    1913

Művészeti iskolai tanmenetek. Előkészítős évfolyamokkal                                                                               1941

Művészeti iskolai tanmenetek előkészítő nélkül.                                                                                                 1967

Vázlatok az iskoláról. (Tanulmány)                                                                                                                       1995

A mindennapi pedagógiai munka dokumentumai                                                                                                2120

Akadályverseny 94, forgatókönyv tanárok részére!

A tanár a gyermek szemével(felmérés)                                                                                                                  2135

Magyarország Gyermekszemmel

Részletes leírás a kicscsoportvezetők felkészítéséhez.                                                                                       2212

Pedagógiai napló 1994.                                                                                                                                            2221

Egy sítábor oktató és szabadidős programja                                                                                                       2230

Medgyesegyháza.                                                                                                                                                    2241

Szolnok                                                                                                                                                                      2250

A Metszőkör rövid története                                                                                                                                  2255

Jász-Nagykun-Szolnok megyei metszetek

Egész osztályos teljesítmények

Gioconda zsírkrétával készült munkák az 5.b-től                                                                                                 2248

Montázsokról írt szövegek                                                                                                                                     2269

Olajfestmények                                                                                                                                                         2290

Verseink könyve                                                                                                                                                       2294

Video feladatsorok                                                                                                                                                   2313

Dsida Jenő: Kalendárium szonettekben                                                                                                                2316

Legkedvesebb  verseink

Egész osztályos montázs linók

Egész osztályos teljesítmények a linómetsző órákon

Látvány utáni rajzok                                                                                                                                                2333

Legkedvesebb  verseink                                                                                                                                         1356

A kiskondás

Egész csoportos fejmintázás a művészeti iskola harmadik osztályában

Néhány művészeti iskola bemutatása                                                                                                                     2371

 Vélemények a Kapcsoskönyvről, a Széchenyi krt-i iskola rajzóráiról, illetve a Metszőkörről.

FŐDOKUMENTUMOK ALÁ Be nem szerkesztett szövegek

A Metszőkör főkönyvei

A Word, képszerkesztők használatát segítő tanácsok

Hogyan oldják meg ugyanazt a feladatot különböző életkorú gyerekek?

Egy hivatásos fényképész által készített osztályfotó sorozat

Menyhért László művészettörténeti törzsfája

Balázs-Diák Taneszköz CD  KÉPZÖMÜVÉSZET fejezete

Játékkészítés a makettműhelyben

Magyarország Gyermekszemmel. Egy megyei útvonalterv.

A Szolnoki Metszőkör Egyesület dokumentumai:

Dokumentumjegyzék

Főbb adatok:

Főkönyv 92-98-ig.

Alapszabály

Éves közgyűlési beszámolók

Ingyenes támogatások listája

Közgyűlések jegyzőkönyvei

Leltár

Egyesületi névsor

Árjegyzék

CD eladások

Akciók:

Helytörténeti vetélkedő:

Baseball – krikett szabályok

Művészetek Völgye foglalkoztatási program

A Kalevala metszet története

A Kalevala képei

Fehér Pál kiállítási megnyitói

Tantervek:

(Apáczai, Budetál, Eszzterházi, Győri, Juhász gyula, Komprehenzív, Kerettanterv, Nyíregyházi, Osztatlan, Szntlőrinci, Szinva, Tölgyfa, Vasi osztatlan)

 

 

A lemezen található anyag szerzői jogvédelem alatt áll, reprodukálása elvileg tilos, saját Winchesterre történő másolása, és továbbdolgozása viszont feltétlenül ajánlott. A továbbfejlesztett részek szabadon felhasználhatóak. Ha tehát valaki egy vázlatos feladatomat továbbdolgozza, képekkel gazdagítja, szabadon publikálhatja munkáját. Egyes részek, a forrás feltüntetésével, változatlanul is felhasználhatóak saját kiadványokban.

                                                               © Szávai István

                         

Ismerve azonban rajztanár kollégáink anyagi helyzetét - természetesen tudomásul vesszük: nincs mindenki abban a helyzetben, hogy a programot megvásárolja, vagy regisztráltassa, épp ezért mindössze praktikus tanácsként mutatunk rá a következőkre: amennyiben iskolájuk azt a néhány ezer forintot sem hajlandó a vizuálpedagógiai műveltséganyag megújításába invesztálni, amennyivel többe kerül a program hivatalos bejegyzett felhasználói megvásárlása, mint a másoltatás, nem sok jót jósolunk a program iskolai karrierjének.

 Bejegyzett felhasználóink kedvezményes áron juthatnak a programban leírt - házilag is készíthető taneszközökhöz, illetve kedvezményben részesülnek a felkészítő képzéseken is. A programot tartalmazó dvd lemez  jelenlegi ára: 4000 ft  ( Az 1990-es években 10 000 ft-ért adtuk, aztán 8- 5 000 ft-on át jutottunk el a jelenlegi árig.)

A lemezek eladásából befolyt összegek a program eszközigényeinek biztosításához járulnak hozzá, eddig egyesületünk semmiféle honoráriumot, munkadíjat nem fizetett ki. Az első lezárt változat kiadása után a szerzők természetesen közléseik arányában részesednek a honoráriumból.

A Kapcsoskönyv képeinek beszerkesztéséhez szükséges technikai eszközöket a Metszőkör gazdálkodó tevékenységén túl a Közoktatási Modernizációs Alapítvány és a MOL támogatásával sikerült beszereznünk, ezúton is köszönjük segítségüket. Köszönetet mondunk továbbá mindazon vállalatoknak és magánszemélyeknek, akik húsz éves programfejlesztő munkánkhoz folyamatosan támogatást nyújtottak.

A Pannonplast rt.-nek, linómetsző műhelyünk támogatásáért. A  Corvina kiadónak amely  komoly mennyiségű kiadványal támogatta munkánkat. Kiadványokat kaptunk továbbá a Szépművészeti múzeumtól, a Műcsarnoktól és a  Néprajzi Múzeumtól. Marosi Csabának és Szávai Gergelynek, akik  éveken át nyújtottak ingyenes számítástechnikai szolgáltatásokat.

A Szolnoki Mezőgép vállalatnak, Szolnok város önkormányzatának, A Bitu- Bau Kft-nek, a Hajlék Kft-nek, a RVCSM rt.-nak, a Budacolor festék Kft-nek a "Magyarország Gyermekszemmel akció támogatásáért.  A Borovi rt-nak, képkeretezéseinkhez nyújtott támogatásért. A Szolnoki Papírgyárnak, amely irodatechnikai és órai papírszükségletünk kielégítéséhez nyújtott támogatást.  A Hungaroton vállalatnak, az órák zenei hátterét biztosító kazettáiért.

Végül mindazoknak a képzőművészeknek, népművelőknek, rajztanároknak, kutató pedagógusoknak, szociológusoknak, pszichológusoknak, akik rendszeres és ingyenes lektori munkákat végeztek, szervezői segítséget adtak, biztatást, erkölcsi támogatást adtak. 

Legvégül, de legelsősorban: azoknak a kollégáknak, akik kutató, fejlesztő munkájukkal lehetővé tették, hogy iskolai műhelyünk beinduljon, életükkel (gyakran csak távolról követhető) mintát adtak, hogy az iskola nem kell szükségszerűen átvészelendő helyé váljék.

 

                A programot terjeszti a Szolnoki Metszőkör Egyesület.

                5000 Szolnok, Karczag L. u. 2. ( Zöld Ház) 203566501

Email: vizuszol@freemail.hu: Honlap: www.freeweb.hu/vizuszolnok

Programfelelős: Szávai István Telefon: 56/421 869       Mobil: 06705419741 Email: vizuszol@freemail.hu

www.freeweb.hu/szavaiistvan

 

Technikai problémák esetén nyugodtan keressen!